3/10/12

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ -ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ




Για να διατυπώσουμε μια κατανοητή πρόταση χρειαζόμαστε 
1. Υποκείμενο
Για να βρούμε το υποκείμενο του ρήματος ρωτούμε ποιος/ποιοι, ποια/ποιες, ποιο/ποια + ρήμα.
Πχ. Το παιδί  παίζει ήσυχα στο δωμάτιό του .Το υποκείμενο βρίσκεται πάντα σε ονομαστική πτώση .
 Ποιος παίζει; Το παιδί (άρα «το παιδί» είναι το υποκείμενο ).

2. Αντικείμενο
Για να βρούμε το αντικείμενο του ρήματος ρωτούμε τι + ρήμα.
Πχ. Ο Γεράσιμος διαβάζει το γράμμα. Τι διαβάζει; Το γράμμα (επομένως «το γράμμα» είναι το αντικείμενο) .Το αντικείμενο βρίσκεται πάντα είτε σε γενική είτε σε αιτιατική πτώση .  

ΑΣΚΗΣΗ 

α)Υπογράμμισε το υποκείμενο

     *Το παιδί έσπασε το ποτήρι .
  *Η Μαρία είδε το φως αναμμένο .
   *Άνοιξε την πόρτα.
  *   Η Άννα είδε τον Παναγιώτη και τον χαιρέτησε.
*   Και εγώ θέλω να πάω εκδρομή .
*   Τα παιδιά ρώτησαν μια απορία.
*    Θα μάθεις καλά την ορθογραφία σου .

β)Κύκλωσε το αντικείμενο

*Το συμβούλιο εξέλεξε το Γιώργο πρόεδρο .
*   Οι εργάτες έβαψαν το σπίτι.
Ο πατέρας έκοψε το δέντρο. 
*     Ο Γιώργος αγκάλιασε τη μητέρα του .
*    Αγόρασε μολύβια, στυλό, τετράδια .
*     Διδάσκει τους μαθητές του Ιστορία
 *Αντίκρισε τον πατέρα του στην είσοδο της πολυκατοικίας.